ALLMÄNT
Ett lags minimum gällande organisation ska bestå av en tränare, en lagledare och en kassör. Det är dock att föredra att man har fler roller utspridda bland vårdnadshavarna för att öka engagemanget för laget och fördela arbetsbördan. Antingen kan man behålla organisationen år efter år eller anordna en omröstning där man inför ny säsong (i november) väljer en ny lagledning. Det hindrar inte sittande lagledning att ställa upp för omval utan möjliggör chansen att kliva av ett uppdrag under kontrollerade former och kliva på ett uppdrag på begränsad tid.
TRÄNARE
Har följande sportsliga ansvar: träningsupplägg, följa spelarutvecklingsplan, skicka kallelse till match, ange antal serier och nivå i S:t Eriks Cupen, välja cuper, leda träningar och matcher, rotation för spelare, upprätthålla spel- och startgaranti.
- Får stöd från sportsligt ansvarig för den aktuella åldersgruppen
- Får erbjudande om utbildning och fortbildning för sin roll
LAGLEDARE
Är kontaktytan mellan kansli, vårdnadshavare, tränare och andra lag och ansvarar för årsplanering, med stöd från tränare och kassör.
- Träningar: var, när och hur?
- Förslag på cuper/träningsläger
- Föräldramöten (FML) föräldra-möte-light
LAGAMBASSADÖR
Rollen är en ideell föräldraroll och behöver vara en vårdnadshavare som inte är tränare. Lagambassadören säkerställer att spelare, ledare och vårdnadshavare har information och verktyg och uppmuntrar de beteenden som föreningen önskar se utifrån våra värdeord: Glädje, Värdighet, Respekt.
KASSÖR
Ansvarar för lagets budget (med stöd från lagledaren)
Ska kunna redogöra för lagets ekonomi
Kan ha flera roller och ansvarsområden, förutom som lagledare.
MATCH- OCH CUPANSVARIG
- Domaransvarig
- Anmälan till cuper, bör ha administratörsrättigheter
MATERIALANSVARIG
Håller koll på och införskaffar nytt material. Vid behov, sammanställning och beställning av träningskläder/matchtröjor.
LAGAKTIVITER
Ansvarar över logistiken vid aktiviteter (bowling, FIFA-kväll, inmarsch på Stadion)