Djurgårdens akademiverksamhet har som mål att utbilda framtida elitfotbollsspelare, primärt till Djurgårdens dam- och herrlag.
Inför 2025 sammanför Djurgårdens IF sin pojk- och flickakademi under ett och samma organisatoriska tak. Organisationen runt lagen i pojk- och flickakademin delas in i två gemensamma block, i det ena flick- och pojkspelare mellan 10-12 år och i det andra flick- och pojkspelare mellan 13-15 år. Ledet mellan akademichef och de sportsligt ansvariga utökas med två utvecklingschefer tillsatta för att arbeta med utbildningen i varsitt block.
Djurgårdens akademiverksamhet drivs av en ledning, tränare och specialister med lång erfarenhet av barn- och ungdomsfotboll, samt erfarenheter av svensk och vissa fall internationell elitfotboll. Den praktiska erfarenheten kombineras med stöd från forskning kring arbete med spelarutveckling och människor. Ett genomarbetat arbetssätt för träning, match och utveckling av individen, med en tålmodig, sund och långsiktig verksamhet, är utgångspunkterna för att förbereda spelarna för en möjlig karriär som elitfotbollsspelare.
Djurgårdens akademiverksamhet är en typ av utbildning och sätt att delta i ungdomsfotboll i Djurgården. Akademiverksamheten erbjuder inga garantier om att i framtiden bli elitfotbollsspelare, utan koncentrerar sig på att stegvis utbilda spelare i fotboll, precis som all övrig typ av ungdomsverksamhet i föreningen. Över tid närmar sig spelarna seniorfotbollen och möjligheten att bli elitfotbollsspelare blir tydligare. Djurgårdens akademiverksamhets garantier ligger i kvalitén på verksamheten, som är beskriven ovan.
UTVECKLINGSARBETE GENOM POLICY
Akademiverksamhetens generella riktlinjer definieras i två arbetsdokument – verksamhetsplanen för akademin och spelar- och ledarutbildningsplanen för akademin. Båda dokumenten bygger vidare på motsvarande dokument för hela Djurgården Ungdom, men med specifika anpassningar för akademins verksamhet.
Verksamhetsplanen beskriver riktlinjer för träning, match, truppstorlek, förflyttning/uppflyttning, scouting, utvecklingssamtal, ledighet från träning och match under säsong. Spelarutbildningsplanen beskriver utgångspunkter i ledarnas arbetssätt, hur akademilagen tränar och hur utbildningens innehåll ser ut över tid. Akademiverksamhetens utveckling sker utifrån revidering av dessa dokument där riktlinjer blir annorlunda eller tydligare.
KONTAKT
Jacob Fowler
Utvecklingsansvarig A10-12
jacob.fowler@dif.se
0738944864
Afnan Khabiri
Utvecklingsansvarig A13-15
afnan.khabiri@dif.se
0704372343
Joel Riddez
Akademichef A10-15, PA16-19
joel.riddez@dif.se
Jean Balawo
Akademichef FA17-19
jean.balawo@dif.se